zondag 11 juli 2010

expositie tijdens SchoK




Van 3 tot en met 6 juni heb ik geëxposeerd tijdens SchoK, ofwel Schoorlse Kunsten. Dat is geen festival, maar een manifestatie - organisator Jaap Borgers is daar heel streng in - waaraan 120 beeldend kunstenaars, dansers, muzikanten, literatoren en dichters meedoen. Dit jaar was het motto, heel toepasselijk: 'Over smaak valt te twisten'. De organisatie zet iedere twee jaar een heel parcours uit rond Schoorl, met exposities en optredens op verrassende plekken, van oude fabrieken tot dorpscafé's, het strand bij Camperduin en zelfs een kapsalon. Ik kreeg een voormalige galerie ter beschikking, Tip van Klaas in Groet. Met mij exposeerde Philip Wiesman, die buitengewoon fijne etsen maakt op klein formaat van Hollandse landschappen en landhuizen. Ik had voor de gelegenheid een installatie gemaakt die ik 'Schoorlse kippen' had genoemd, want er figureerden een paar parmantige kippen in die ik in Schoorl heb geregistreerd en later heb nagetekend op grote tekeningen, waar nog veel meer beesten, bomen en planten voorkomen. Daarvoor had ik een woud gemaakt van heliumballonnen die door eieren aan de tegelvloer waren verankerd, en in vitrines heb ik nog enkele losse 'knikkerschalen' en andere objecten tentoongesteld. In een korte toelichting wees ik op de vergankelijkheid van het geheel: de kippen zijn al overleden (door een vos opgegeten) en de ballonnen liepen langzaam leeg. Aan het einde van de vier dagen zweefden sommige nog net boven de grond.
Op een gegeven moment kwam er zelfs een dansgezelschap binnen dat door het ballonnenwoud danste, een heel leuke spontane improvisatie. Een geweldige, landelijke plek waar mensen al fietsend en wandelend wel even naar binnen wilden wippen, en met het mooie weer hebben we het prima naar onze zin gehad. Philip en vriendin: bedankt voor het oppassen als ik er niet was!

Foto's performance: Wim Koen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten